Af KLAVS BIRKHOLM – offentliggjort i Kristeligt Dagblad 2.oktober 2014
HAR DET nogen betydning, om en mand og en kvinde, der vælger at bringe deres kærlighedsforhold til ophør, fortsat kan tale ordentligt om hinanden og med hinanden? Ikke ifølge Sundhedsstyrelsen, der tidligere har været i diskussion med Det Etiske Råd om betydningen af fælles etiske normer.
“Fordi jeg ikke gider med din bitch af en ex”, lyder teksten på kæmpestore plakater, som de seneste uger har kunnet ses rundt omkring i det offentlige rum. På plakaten er en meget letpåklædt kvinde med dådyrøjne blevet smidt op på et køkkenbord af en muskuløs, halvnøgen mand, der nu vil have sex med hende. Budskabet er, at i så fald skal han bruge kondom, for hun “gider ikke med din bitch af en ex”. Oversat til dansk: Kvinden gider ikke have intim kontakt med væv og kropsvæsker, der stammer fra mandens tidligere kæreste, som er “en tæve”. Reklamen hænger på skoler og andre uddannelsessteder, på caféer, fitness-centre, jobcentre m.m.
I filmversionen, som har været vist på diverse TV-stationer, ser man tydeligere den kødrand af “venner”, som er tilskuere i køkkenet, mens de to ophidsede unge hiver tøjet af hinanden. Hvorfor dette element af offentlig beskuelse er tilføjet, ved jeg ikke. Men hele reklamen bærer tydelige mindelser om den berygtede kampagne for et par år siden: “Party now! Apologize later!”, hvor en producent af alkoholiske læskedrikke med et tilsvarende, lummert billedsprog opfordrede de unge til at slå samvittigheden fra, mens de fester.[1]
Forskellen er bare, at det denne gang er staten, der vil sende et budskab til de unge. Sundhedsstyrelsen, som er en institution under sundhedsministeriet, oplyser selv, at deres kampagne er målrettet mod de 15-24 årige og har fokus på at reducere forekomsten af sexsygdomme, ikke mindst klamydia. Derfor står der i bunden af alle plakater: “Kun med kondom er I alene i sengen”.[2]
Det er naturligvis et ædelt formål. Et meget stort antal danskere (måske 50.000) smittes hvert år med klamydia.[3] Følgevirkningerne kan være alvorlige – underlivsbetændelse, ufrivillig barnløshed, graviditet uden for livmoderen m.m. Så der er al mulig grund til at yde en forebyggende indsats, både gennem øget information og gennem forsøg på at påvirke holdningen til ubeskyttet sex.
Spørgsmålet er bare, om målet kan hellige midlet? Svaret er: det kan aldrig være tilfældet! Målet helliger aldrig midlet. Jeg ved ikke, om Sundhedsstyrelsens to direktører, Jakob Cold og Vagn Nielsen, omtaler deres administrerende meddirektør, Else Smith, som “en bitch”, en tæve i løbetid[4]. Jeg håber og tror det ikke. Jeg kan heller ikke forestille mig, at Else Smith omtaler sin egen partners tidligere kærester som tæver.
Men hvorfor så dette ubehageligt nedsættende ordvalg til alle de 15-24 årige? Sundhedsstyrelsen skal ikke markedsføre læskedrikke, men er som offentlig myndighed udstyret med samfundets autoritet. Hvad en sådan myndighed udtaler, betragtes som en solid og velfunderet opfordring.
Statistisk betragtet kommer en meget stor del af de 15-24 årige idag fra brudte familier. Alt for mange af dem har lidt under, at “deres” voksne har svært ved at tale respektfuldt om hinanden og med hinanden. For nogle betyder den slags oplevelser sår på livstid.
Det er forkasteligt, at Sundhedsstyrelsens etiske vildrede nu øger risikoen for, at den slags sår videreføres i næste generation.
[1] Jeg har tidligere kommenteret denne kampagne, se https://www.klavsbirkholm.dk/2010/01/25/sla-samvittigheden-fra/